Порядок надання одноразової матеріальної допомоги юрособам, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми затверджено постановою КМУ від 09.12.2020 №1231. Цей Порядок було опубліковано і з 12 грудня 2020 року він набрав чинності.
Правила оподаткування допомоги
Підрозділ 4 «Особливості справляння податку на прибуток підприємств» розділу ХХ ПКУ доповнено пунктом 54, яким звільнено від оподаткування податком на прибуток отриманої компенсації та списаних податкових боргів. А саме фінрезультат до оподаткування з метою оподаткування зменшується на суму доходу у вигляді отриманої одноразової компенсації суб’єктам господарювання відповідно до Закону № 1071 та включеної до доходів звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ. Згідно з П(С)БО така компенсація включається до інших операційних доходів: Д-т 311 К-т 685, потім Д-т 685 К-т 719, що в подальшому збільшить фінрезультат Д-т 719 К-т 791.
Роботодавець як податковий агент не утримує ПДФО з такої допомоги.
Хто має право на цю допомогу?
Юрособи, які станом на 10 грудня 2020 року вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після впровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби, за їх зверненням можуть отримати одноразову матеріальну допомогу для виплати таким працівникам.
У цьому випадку не йдеться про наявність у юрособи-роботодавця певного КВЕДу. Навпаки: у юрособи-роботодавця не повинно бути визначено як основний виду діяльності, один з тих, який зазначений у Переліку №1236.
Що ж стосується працівників, то ця одноразова матеріальна допомога виплачується тим, які на момент отримання допомоги перебувають у трудових відносинах із певною юрособою.
Одноразова матеріальна допомога не надається:
- за найманих працівників, які:
- на дату звернення працюють у роботодавця та за яких роботодавцем сплачено ЄСВ менше ніж за усі місяці ІІІ кварталу 2020 р.;
- працюють у роботодавця за сумісництвом;
- суб’єктам господарювання:
- період від дати державної реєстрації яких до дати набрання чинності Законом становить менше трьох місяців;
- які на дату набрання чинності Законом отримують допомогу по частковому безробіттю та/або допомогу по частковому безробіттю на період карантину;
- діяльність яких на дату набрання чинності Законом №1071, за даними ЄДР, припинена, перебуває у стані припинення або банкрутства.
Тобто працівник може отримати допомогу лише за одним, основним місцем роботи. І якщо ви як роботодавець вже подали документи на отримання допомоги по частковому безробіттю (яка теж компенсує працівникам втрату частини зарплати через скорочення/зупинення діяльності роботодавця), то в цій одноразовій допомозі буде відмовлено.
Коли треба подавати документи?
Кому і як подаються документи?
Подавати документи можна з 14 грудня 2020 року. Граничний строк їх подання – це 21 грудня 2020 року включно. У Постанові №1231 наголошується: документи, надані суб’єктами господарювання для надання одноразової матеріальної допомоги після 21 грудня 2020 р., не розглядаються міськими, районними і міськрайонними центрами зайнятості та філіями регіональних центрів зайнятості.
Як зазначено у п. 6 Порядку № 1231, для отримання цієї одноразової матеріальної допомоги юрособа може скористатися виключно одним із таких шляхів подачі документів:
- в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг з використанням кваліфікованого електронного підпису - заповнюються форми заяви та відомостей згідно з додатками 1 та 2, а також подається копію наказу про скорочення або можливе скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів;
- подати центру зайнятості за своїм місцезнаходженням відповідно до даних ЄДР (особисто або на електронну адресу відповідного центру зайнятості):
- заяву за формою згідно з додатком 1;
- копію наказу про скорочення або можливе скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів;
- копію відомостей про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону за формою згідно з додатком 2.
- безпосередньо до центру зайнятості;
- на електронну адресу центру (скановані копії).
Копію наказу затверджують написом: «Згідно з оригіналом», датою, коли ця копія зроблена, підписом особи, яка зробила цю копію, із зазначенням її посади та ПІБ.
Якщо оформлено простій?
Про цей випадок Порядок №1231 згадує – так, в цьому випадку працівники матимуть право на допомогу.
Заява на отримання допомоги
Форма її наведена у додатку 1 до Порядку № 1231.
У ній наводиться інформація щодо:
- одержувача допомоги – роботодавця (юрособи). Крім найменування треба зазначити юридичну та фактичну адреси, код ЄДРПОУ. Цю інформацію (крім фактичної адреси) треба наводити відповідно до того, як це зазначено в ЄДР. А також стан юрособи – якщо ви не перебуваєте в стані ліквідації, проставляєте позначку у графі «Жодне із зазначеного». Також треба підтвердити (позначкою), що ви не отримуєте допомогу по частковому безробіттю. А ось факт сплати вами ЄСВ (за працівників) щодо 3 кварталу 2020 року і що ви знайомі із Порядком №1231, позначкою підтверджувати не потрібно – це ви підтверджуєте, коли цю заяву підписує керівник;
- введеного або запланованого скорочення тривалості робочого часу. При цьому зазначається період, протягом якого діє це скорочення, та реквізити наказу, яким це скорочення було встановлено;
- реквізитів рахунку, на який будуть перераховуватися кошти на виплату допомоги. Це має бути будь-який з поточних рахунків юрособи у форматі згідно зі стандартом IBAN.
Відомості про найманих працівників
Форма таких відомостей наведена в додатку 2 до Порядку №1231. Але центру зайнятості надаємо лише копію. Підписує ці відомості також керівник юрособи зі зазначенням дати складання документу.
У цих відомостях зазначаємо:
- інформацію про роботодавця: найменування та місцезнаходження згідно з тими, які зазначені в ЄДР, код ЄДРПОУ та номер поточного рахунку у форматі згідно зі стандартом IBAN;
- дані про працівників (окремо про кожного, в кого скоротився робочий час). В таблиці зазначаємо:
- ПІБ, РНОКПП або серію та номер паспорту для тих, хто від РНОКПП відмовився,
- зарплату, ЄСВ, сплачене за працівника та нормальну (тобто ту, що була встановлена тоді) тривалість робочого часу за 3 квартал 2020 року,
- на скільки годин ця нормальна тривалість вже скорочена у грудні (графа 6) або може скоротитись (графа 7) – заповнюємо лише одну з цих граф!
В якому розмірі надаватиметься допомога?
Розмір одноразової матеріальної допомоги визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, але не може перевищувати 8 тис. гривень на одного працівника.
В які строки буде виплачена допомога?
Рішення про виплату або відмову у виплаті одноразової матеріальної допомоги приймається центром зайнятості до 22 грудня 2020 р. включно та оформлюється наказом відповідного центру зайнятості. Проте фінансувати виплату буде Фонд безробіття.
Роботодавець зобов’язаний виплатити одноразову матеріальну допомогу на рахунок найманого працівника у строк не пізніше наступного робочого дня після надходження коштів на його рахунок за окремою платіжною відомістю для виплати одноразової матеріальної допомоги (відомістю на виплату грошей).
Тобто готівкою виплачувати не можна. Це буде перерахування з рахунку на рахунок, яке роботодавець оформлює платіжною відомістю за формою, якої вимагатиме його уповноважений банк.
Невикористана сума одноразової матеріальної допомоги повертається роботодавцем в повному розмірі на рахунок регіонального або міського, районного чи міськрайонного центру зайнятості протягом 30 календарних днів з дня настання таких обставин:
- робочий час найманих працівників у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів не скорочено або скорочено в менших обсягах, ніж заплановано;
- звільнення найманого працівника відбулося до запланованого скорочення робочого часу;
- тимчасова втрата працездатності найманого працівника.
У разі звільнення найманого працівника, його тимчасової втрати працездатності в період скорочення робочого часу частина невикористаної одноразової матеріальної допомоги повертається суб’єктом господарювання на рахунок Центру зайнятості, який здійснював виплату, протягом 30 календарних днів.
Відповідальність за порушення
У п. 13 Порядку № 1231 зазначено: центр зайнятості контролює цільове використання коштів, що перераховуються суб’єкту господарювання для виплати найманим працівникам одноразової матеріальної допомоги, шляхом проведення відповідної перевірки протягом 180 календарних днів після виплати такої допомоги суб’єкту господарювання.
Перевірка може бути проведена за місцем знаходження суб’єкта господарювання або у приміщенні центру зайнятості.
Під час проведення зазначеної перевірки роботодавець зобов’язаний надати оригінали:
- наказу про скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у період дії обмежувальних протиепідемічних заходів;
відомостей про найманих працівників за формою згідно з додатком 2; - платіжних відомостей для виплати одноразової матеріальної допомоги (відомість на виплату грошей) з підтвердженням перерахування коштів на рахунок найманого працівника;
- табеля обліку робочого часу за період дії обмежувальних протиепідемічних заходів.
недопущення представників центів зайнятості до проведення перевірки та/або неподання документів для її проведення
сума отриманої одноразової матеріальної допомоги стягується Центром зайнятості зі суб’єкта господарювання.